Uber voor alles. Hoe de on demand-economie ons leven beïnvloedt.

  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/includes/handlers.inc on line 76.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/includes/handlers.inc on line 76.
Non-fictieNon-fictie
boek-afbeelding: 
Auteur: 
Rens Lieman
Uitgeverij: 
Business Contact, 2018
ISBN: 
9789047011101

Een taxi bestellen via Uber verloopt vlot en is bovendien goedkoper, een schoonmaker via Helpling ontheft je van vervelende afspraken en een maaltijd via Deliveroo is een thuis geleverd culinair hoogstandje. De uitbreiding van de economische bedrijfscultuur naar de privésfeer, het gemak van het niet geplande nú. De onmiddellijk voldane impuls. Het is alsof er een Uber voor alles ontstaat.

Journalist Rens Lieman (onder andere NCR Next en Esquire) legt de schaduwkant van deze nieuwe economie bloot. We spreken van oneerlijke concurrentie door het ontduiken van sociale wetten, het uitbuiten van werknemers, het ontbreken van pensioenbijdragen (voornamelijk Nederlandse toestanden), om nog niet te spreken van de constante werkdruk en prestatiegerichte controles door middel van gesofistikeerde algoritmes.
Natuurlijk blijft een lucratief bijbaantje, vooral in een stedelijke omgeving, heel wat jongeren aantrekken die maling hebben aan een hypothetisch goed pensioen.

De arbeidsmarkt is fundamenteel aan het veranderen door ons gedrag en het valt te bezien of de wetgever hier een deugdelijk antwoord op weet te vinden.

Het bredere kader (Facebook en Amazon zijn hier het prototype van) is een haast ziekelijke consumptiedrang die in realtime bevredigd moet worden.
Hoe bijvoorbeeld ontwikkelaars ons verslaafd  maken aan hun apps door die zό te ontwerpen dat ze telkens willen blijven openen en slechts met een muisklik van de bevrediging van onze artificiële behoeften verwijderd zijn.

Dit boek laat een licht schijnen op de schaduwkant van de on demand-economie in het algemeen en Uber in het bijzonder, zonder het ook zonnige gedeelte te verduisteren. Het boek is bevattelijk, vlot geschreven en journalistiek doorwrocht.

Basis van deze toekomstgerichte bedrijven is het algoritme als baas. Het brein denkt na, élke rit weer, tien miljoen keer per dag, over de manier waarop vraag en aanbod het efficiëntst aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Het moet kortom een antwoord vormen op de vraag wie krijgt welke taxi en hoeveel moet dat kosten?

Het voordeel van dit soort deeleconomieën (zoals Airbnb) is dat de belangen van de klusser, de klant en het bedrijf in realtime parallel lopen en deze gemakseconomie aan een expansieve groei bezig is.
2 miljard gebruikers van Facebook, tienduizenden Uber taxi’s, miljoenen online aankopen en betalingen - en vooral hun soepele werking - maken dat het hart van de consument gewonnen is.

Deze digitale revolutie zal tevens ons stedelijk weefsel aanzienlijk veranderen en een mogelijke verademing bieden aan onze versmachte binnenstad. Denk maar aan zelfrijdende wagens die naar randparkings rijden en weer naar je toe rijden als je ze nodig hebt.

Wereldwijde apps, concentratie door opslorping, groeien tot elke prijs, … - deze zaken krijgen in de Uber-economie het effect van “winner takes it all”, wat vlug aanleiding kan geven tot een nieuw soort monopolie die ons stuurt.
Ter illustratie: inmiddels kan men in 616 steden verdeeld over 77 landen een Uber taxi bestellen. Op 5 augustus 2017 sliepen er 2,5 miljoen mensen in 6500 steden in een Airbnb-bed.
De toekomst begint nu!

 

Ludo Raeijmaekers