Het begin van het einde. Op weg naar de genezing van alzheimer.

Joseph Jebelli
Balans, 2018
9789460038280

Op weg naar de genezing van alzheimer?

Ik lees ‘Het begin van het einde - op weg naar de genezing van Alzheimer’ van neurowetenschapper Joseph Jebelli met gemengde gevoelens. In de eerste plaats omdat mijn eigen 91-jarige moeder Alzheimer heeft. Ze woont in een rusthuis, al beseft ze dat zelf niet. Ik ben nog een bekend gezicht voor haar, maar een tijdje geleden vroeg ze mij hoe ik eigenlijk in haar leven gekomen was. Ik heb dus ervaring met een Alzheimerpatiënt. Je leest zo’n boek dan toch op een wat andere manier.
In de tweede plaats omdat ik bij het lezen doorlopend moet denken aan de beslissing van Pfizer om het onderzoek naar de ziekte stop te zetten. Jebelli hanteert een optimistische toon. Zijn boek kwam in het Engels uit in 2017, hetzelfde jaar dat onderzoekers besloten dat de oorzaak van de ziekte toch complexer was dan dat ze totnogtoe dachten. Dat maakte voor Pfizer het ontwikkelen van medicatie voorbarig.
Dat brengt mij meteen tot de derde reden waarom ik gemengde gevoelens heb rond het boek. Ik ervaar het immers niet als zo positief. Het boek rafelt uit wat we weten en dan kom ik toch ook tot het besluit dat we vooral veel nog niét weten. Het hoofdstuk preventie is daar een sprekend voorbeeld van. Jebelli bespreekt de invloed van stress, voeding, beweging, hersengymnastiek en slaap op de ziekte, maar telkens weer komt naar boven dat nog weinig helemaal zeker is. Ja, geregeld bewegen zou goed zijn, en het is zelfs niet nodig om sportief te overdrijven. Maar heeft bewegen een positief effect op het voorkomen van de ziekte door de fysieke conditie zélf of omdat bewegen het immuunstelsel positief beïnvloedt, of omdat het ontspant, dat is dan weer niet duidelijk.

De vragen blijven

In het korte afrondende hoofdstukje ‘Hulp’ geeft Jebelli een bondig antwoord op de vraag: Wat kunnen we doen? Zijn antwoord tekent het boek. Vroege diagnose is belangrijk, schrijft hij. Dat zal wel, denk ik dan, maar wat daarna? En zo lang mogelijk actief en sociaal blijven, adviseert hij. Dat las ik al elders. En actief en sociaal zijn is niet louter het resultaat van individuele inspanning en goede wil, maar ook van leefomstandigheden, het sociaal netwerk van iemand, en nog zoveel meer.

Dit is een vlot geschreven en toegankelijk boek van 333 bladzijden dat in relatie tot de ziekte van Alzheimer zowel de oorsprong, het onderzoek, de preventie, de experimenten en de ontdekkingen bespreekt. Maar of we echt op weg zijn naar de genezing van alzheimer, zoals de ondertitel van het boek luidt, blijft onduidelijk. En ik weet nu met bijna zekerheid dat er voor mij, als ik het zou krijgen, en voor mijn moeder alvast geen genezing zal zijn. Daarom heb ik er als troost maar een lied over gemaakt dat kan wordt gedownload op iTunes: www.eilandster.be

Edgard Eeckman

Volg Edgard op twitter
Luister naar zijn lied over de Alzheimer van zijn moeder. Info op www.eilandster.be