Herstel als antwoord op euthanasie

Ann Callebert
Acco, 2017
9789462925502

Dit is niet het eerste boek dat Ann Callebert schrijft. Ze studeerde af als klinisch psychologe en haar thesis werd uitgegeven als boek: ‘Euthanasie bij ondraaglijk psychisch lijden’. Wat dit nieuwe boek, samen met het vorige trouwens, zo de moeite waard maakt is dat het geschreven werd door een ‘ervaringsdeskundige’. Door een persoon met een psychische kwetsbaarheid, gebaseerd – geïnspireerd als het ware – op diepte-interviews met de 8 personen van de herstelwerkgroep. ‘Nothing about us without us’ loopt als een rode draad dooreen het hele boek. Doorheen de visie en expertise van de auteur.

Een artikel zette Ann aan tot een onderzoeksproject. Want, wat blijkt uit een artikel over 100 mensen die tussen oktober 2007 en december 2011, met een follow-up in december 2012, de vraag naar euthanasie vanwege psychisch lijden stelden? Voor 48 onder hen werd na het doorlopen van de euthanasieprocedure de vraag ontvankelijk verklaard. 35 mensen stierven ook effectief door euthanasie, maar 8 van de overblijvende 13 mensen besloten alsnog voor het leven te kiezen. Dit roept interessante vragen op: Wat houdt hen in leven? Waar halen zij de kracht?

Ann, die intussen bij HEE (Herstel, Empowerment en Ervaringsdeskundigheid, zie (https://www.trimbos.nl/themas/herstelondersteunende-zorg/hee-herstel-empowerment-en-ervaringsdeskundigheid) in Nederland een opleiding volgde tot ervaringsdeskundige en herstelgericht werken, lanceerde het idee voor een onderzoek. Met dank aan Vonkel en Lieve Thienpont startte ze met een herstelwerkgroep, eind 2015. In december 2017 verschenen de resultaten en haar bevindingen in een boek.

Uniek is wel dat deze herstelwerkgroep uitsluitend bestond uit mensen met een psychische kwetsbaarheid die, na het uitklaren – en goedkeuren – van hun euthanasievraag, kiezen voor het leven. Voorlopig dan toch, de ‘levens’deur staat weer op een kier. En zoals we Ann Callebert intussen ook kennen, geeft ze ook input voor ons beleid.

Dit is een boek dat iedereen die van ver of dichtbij in aanraking komt met psychisch kwetsbare personen moet lezen. Verplichte lectuur, voor de zorgverstrekkers in de sector. Voor ‘zorgers’ én psychiaters in de sector.

Persoonlijk zou ik dit boek ook willen aanbevelen bij de ondertekenaars van de ‘Haal psychisch lijden uit onze euthanasiewet’-brief. Als ze één zaak uit dit boek moeten onthouden is het wel de uitspraak ‘Nothing about us without us’. Een uitspraak die deze ondertekenaars met veel mooie academische woorden en medische-filosofische volzinnen in al hun tussenkomsten (open brieven, opiniestukken, optredens op TV,…) naast zich neerleggen. Misschien moeten ze eens een voordracht plannen gegeven door Ann Callebert?

Jacinta De Roeck