Egolutie

Susanne Pïët
Business Contact, 2014
9789047007470

“Ik ga genieten!” Je hoort dit voornemen nog overal. Genieten is de nieuwe must in onze cultuur. Het moet altijd en overal, wat je ook doet, wie je ook bent, waar je je ook bevindt. Als je erbij wilt horen, is je motto: “YOLO, You Only Live Once”. De voornaamste competentie van de emotieconsument is om gewetenloos te kunnen genieten.

Sinds de jaren tachtig is beleving een massale marktbehoefte. Nooit eerder was welvaart zo democratisch. Je hoeft er niet langer voor uit een goede buurt te komen of naar de juiste school te gaan. Ook je land van herkomst doet er niet meer toe. Je hoeft ook niet mooi of populair te zijn, integendeel zelfs: het hoogste kapitaal ging de afgelopen vijf jaar naar onbetwiste nerds. Volgens schrijfster Piët vormen deze een verse sociale elite, de demo-rijken.

Maar inmiddels voelen we allemaal de effecten van de crisis. We schrikken ons kapot en niemand weet hoe we ermee om moeten gaan. Een wanhopige bombardement aan nieuwe wetten en regels, limieten, grenzen en voorwaarden moet het tijd keren. De ‘homo calculus’ regeert want “meten is immers weten”.

Volgens Susannne Piët is de nieuwe trend echter gewetensvol leven. De verheerlijking van ego, bezit en geld en het nietsontziend faken en profiteren, hebben hun tijd gehad. Bij een gewetensvol leven hoort een andere praktijk: buurtfeesten, ruil-apps en zelfmaak-sites schieten uit de grond. Creativiteit breekt door de oude consumptiementaliteit heen. Er gloort een verlangen naar schoonheid, stijl, zorgzaamheid, spaarzaamheid en reflectie.

Dit boek geeft een verhelderende kijk op onze veranderende maatschappij. De kentering wordt gekenmerkt door de komst van de volgende drie fasen: het volwassen stadium, het ouderstadium en het stadium van geweten. Kortom mooi geanalyseerd zoals de beschrijving van smartphones als tracking devices. Immers: onze gangen, gedragingen , gevoelens, voorkeuren en gedachtes zijn dankzij GPS en cookies naspeurbaar. Onze data zijn exploiteerbaar, verhandelbaar voor marktonderzoekers en andere ondernemers. Volgens Piët bedotten we onszelf als we geloven dat we vrijheid hebben verworven met die dingen, want in werkelijkheid zijn we gevangenen geworden. Een terechte opmerking! Maar de schrijfster belooft een vrolijke omslag: volgens haar kun je ook genieten mét een geweten. De homo ethicus regeert nu en richt zich hoofdzakelijk op het innerlijke! Empathie en zorg worden de nieuwe normen.

Het boek is logisch opgebouwd en biedt praktische voorbeelden op verschillende domeinen. Maar het ontbreken van een bibliografie is een zwak punt. De schrijfster baseert haar inzichten op diverse onderzoeken en naslagwerken, maar deze zijn echter niet terug te vinden in een bibliografie. Spijtig voor de geïnteresseerde lezer die zich verder wil verdiepen…

Met haar positieve kijk op deze omslag ben ik deels akkoord. Bepaalde mensen, zoals de jongeren, zijn zich bewust van deze evolutie. Maar de hardwerkende tweeverdieners zeker (nog) niet! Denken we maar aan de mobiliteitsproblemen en het gebruik van de firmawagens in België, de tolerantie naar de economische migranten enz. Op het vlak van mentaliteitswijzigingen zijn Nederlanders vér vooruit op de eerder conservatieve Vlamingen met hun levensdoel van hard  werken en het ideaal van huisje-tuin buiten de stad. Niettemin is ‘Egolutie’ een boek vol opmerkelijke inzichten voor iedereen die aan zelfreflectie wil doen en die de komende evolutie van onze belevenismaatschappij wil begrijpen en eraan wenst mee te werken. Kortom een aanrader voor iedereen!

Erlinde De Brouwer