Dieselgate

  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/includes/handlers.inc on line 76.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/includes/handlers.inc on line 76.
Non-fictieNon-fictie
boek-afbeelding: 
Auteur: 
Peter Teffer
Uitgeverij: 
Uitgeverij Q, 2017
ISBN: 
978 90 214 0725 8

Dit boek vertelt helder en klaar van A tot Z hoe het Dieselschandaal aan het licht kwam in de Verenigde Staten en waarover dit drama in essentie gaat.

In september 2015 ontdekt een Amerikaans persagentschap dat de werkelijke uitstoot bij dieselmotoren van het Volkswagenconcern veel hoger is dan wordt beweerd en dan is toegestaan door Verdrag van Kyoto dat in 1997 werd opgesteld om de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen op aarde terug te dringen. Naar aanleiding van het Kyotoprotocol werden automobielproducenten sindsdien verplicht om onder meer in hun dieselmotoren betrouwbare katalysators in te bouwen om de uitlaatgassen die schadelijk zijn voor het milieu te temperen. Ze moeten vooraleer ze een certificatie van de overheid krijgen om hun voertuigen op de markt te brengen een uitgebreid rapport indienen op basis van betrouwbare testresultaten waarin ze aantonen dat ze hun wagenpark hebben aangepast aan de vereiste klimaatnormen.

Al snel bleek dat Volkswagen niet de enige boosdoener was in dit hallucinant verhaal, want terwijl VW software installeerde om de testbank te detecteren om dan op een schonere modus over te schakelen, bleken tal van concurrerende autofabrikanten er ook bedenkelijke sjoemelstrategieën op na te houden. Ze programmeren hun rookgasreiniging op zulke wijze dat ze uitsluitend tijdens de officiële testprocedure voor de volle honderd procent werken.
Zo blijkt dat Fiat zijn emissiecontrolesysteem al na 22 minuten rijden automatisch afsluit in haar wagens na exact 22 minuten rijden, wat je dus op z’n minst verdacht kan noemen als je weet dat een testprocedure in de fabriek bijna twintig minuten duurt. Renault schakelt dan weer de emissiecontrole uit als het buiten kouder is dan 17°C. Een temperatuur die in het labo nooit wordt gehaald, maar op de baan uiteraard wel. Door rookgasreiniging uit te schakelen in condities die veelvuldig op de weg voorkomen maar niet tijdens de labotest, slagen de fabrikanten erin een certificaat van conformiteit te bemachtigen en op die manier te besparen op onderdelen of een kleinere goedkopere zogenoemde Adblue-tank in hun wagenpark in te bouwen.

Zodoende groeide het in 2015 in de VS ontdekte gesjoemel nog datzelfde jaar uit tot een storm die steeds verder aangroeide en als een rollercoaster door het autolandschap raast. Het schandaal waaide al snel over naar Europa waar heel wat steden lage emissiezones hebben ingesteld om de CO2-uitstoot te verminderen. Vervuilende dieselwagens komen er niet meer in, de mooie oldtimers van weleer ten spijt. Maar door de frauduleuze praktijken die de auto-industrie op wereldschaal hanteert, hebben deze maatregelen geen afdoende effect meer omdat er naar schatting van de 11 miljoen sjoemelwagens waar men weet van heeft 8,5 miljoen op de Europese wegen rondrijden. En dat is dan nog een voorzichtige inschatting.

De gevolgen zijn niet min. Zo verwijst de auteur naar een rapport van de milieuorganisatie Transport & Environment dat drie op de vier dieselwagens als zeer vuil mogen worden beschouwd - met een uitstoot op de weg die 3 keer boven de toegelaten norm ligt. Al deze wagens schenden de wettelijke verplichting voor constructeurs om wagens zo te ontwerpen en te assembleren dat ze ook in normale rijomstandigheden aan de uitstootnormen voldoen. Bovendien verwijst een studie die in 2016 in Nature werd gepubliceerd, dat er jaarlijks 6.800 Europese burgers vroegtijdig sterven als gevolg van de te hoge uitstoot door dieselwagens.

Terwijl de autoriteiten in de Verenigde Staten de zaak erg serieus namen en een aantal toplui van Volkswagen hoge retributies en zware gevangenisstraffen kregen opgelegd, bewijst Teffer in deze publicatie dat Europa in dit dossier grof blijft falen en hopeloos achterop hinkt. Terwijl consumenten en steden zich meer en meer afkeren van vervuilende diesel, weigeren de bewindslieden van het oude continent het voorbeeld te volgen van de Amerikanen en de Aziaten om de ontwikkeling van elektrische wagens te promoten en te ondersteunen. Er zijn nog steeds geen bindende, sluitende en wettelijk geregelde garanties afgesproken die progressieve standaardnormen afdwingen voor een duurzaam transport en mobiliteit – koolstofvrij en zonder luchtvervuiling op de wegen van de Europese lidstaten.

De auteur schrijft met kennis van zaken over het onderwerp. Hij werkte voor de nieuwssite EUObserver en volgde Dieselgate van bij de aanvang. Hij was aanwezig bij nagenoeg alle hoorzittingen van de onderzoekscommissie die het Europees Parlement oprichtte en sprak met talloze getuigen en experts, binnen en buiten Europa, en spitte daarbij honderden documenten uit waarbij hij gebruik maakte van de wetgeving op de openbaarheid van bestuur.

Zijn boek verscheen in de herfst van 2017 en is een must voor wie het dossier Dieselgate ten volle en met de nodige background wil begrijpen. Bovendien is dit zeer zeker een actueel boek, gezien het feit dat er nog steeds bizarre schandalen vanuit de schaduwzijde van de automobielindustrie in de internationale media blijven opduiken. Zo kwam er eind januari 2018 – om maar een voorbeeld te noemen – in de openbaarheid dat de Duitse auto-industrie, waaronder Volkswagen, BMW en Daimler twijfelachtige emissietesten hebben toegepast op levende apen en mensen. Ook werd door Greenpeace aangekaart dat er nog steeds zwaar gesjoemeld wordt door de producenten van dieselmotoren om de regelgeving te omzeilen.

Deze publicatie is een behoorlijk onderbouwde, schrijnende aanklacht tegen een falend beleid, vooral in Europa en bovendien vlot neergepend in een voor de minder technisch geschoolde leek gegoten taal. Het schandaal krijgt wellicht nog een staartje, want er zullen ongetwijfeld meer onfatsoenlijke feiten het daglicht zien rond het dossier Dieselgate.
Maar dat dit dringend moet stoppen – liefst vandaag nog als het enigszins kan - is van cruciaal belang omdat hier op grote schaal wordt gesjoemeld met de gezondheid van miljoenen mensen wereldwijd en met het milieu waarin we leven.

 

 

Leo De Ley