De Meisjes uit Chibok. Het verhaal achter de ontvoering door Boko Haram.

Helon Habila
Nieuw Amsterdam Uitgevers, 2017
9789046821886

In dit boekje van amper honderd bladzijden wordt een helder beeld gegeven van wat er gebeurde in april 2014, toen uit een dorp in het Noord-Oosten van Nigeria 276 meisjes werden ontvoerd door de extreme islamitische sekte Boko Haram. De auteur Helon Habila is zélf afkomstig uit Nigeria, maar woont in de Verenigde Staten.

Hoe gewetenloos deze zogenaamd ‘religieuze’ groep is, bewijst de uitspraak van een van hun leiders: ‘De keel doorsnijden van een christen schenkt mij evenveel plezier als het doden van een schaap of een kip’.

In het boek gaat de auteur naar de plek waar de ontvoering plaatsgreep en praat er met de mensen die daar geconfronteerd worden met moordpartijen, brandstichtingen en allerlei misdaden, die gebeuren onder het mom van de islam. Oorspronkelijk dacht men dat het extreme islamisten waren die vooral de christenen in dit gebied als doelwit hadden uitgekozen. In het boek wordt duidelijk dat er ook moslims worden afgeslacht door Boko Haram. Wie viseren ze dan?

Men vraagt zich af welke doelstelling de misdadigers precies hebben. De hoofdimam van Chibok zegt: ‘Ze doden zelfs andere moslims. Ze gooien bommen in moskeeën waar mensen bezig zijn met hun gebeden. De islam keurt dat niet goed. Het is gewoon een sekte met een eigen leer en een eigen manier van denken, maar geen islam.’

Boko Haram is weinig meer dan een bandietenbende, die allerlei drogredenen aanvoert om mensen te terroriseren maar die zelf een vrijbuitersleven leiden. Ze liggen in de lijn van Al Qaida, de Taliban of IS, maar dit lijkt veeleer een mistgordijn om hun ware bedoelingen te verbergen: leven van moord en plundering, en een weerloze bevolking in hun macht houden. Hun leider, Abubakar Shekau, pochte in een video: ‘Ik heb jullie meisjes afgepakt. Ik zal jullie meisjes tot slaven maken.’

‘De Meisjes uit Chibok’ is geschreven als een vlot lezende reportage, waarin het hele kluwen rond de oorsprong van het geweld in Nigeria wordt ontrafeld. Er wordt ook gewezen op de corruptie, de rivaliteit en op het wanbeleid van de overheid, die er niet in slaagt het land met zijn 200 miljoen inwoners doeltreffend te besturen. ‘De kleptocratie heeft wortel geschoten als bestuursmethode’ schrijft Habila.

De gebeurtenis in Chibok werd door de regering in Lagos afgedaan als een onbeduidend feit in een verre uithoek van het land. President Goodluck Jonathan nam de strijd tegen Boko Haram geen moment serieus. Hij beschouwde het als een probleem van het Noorden, uitgelokt door de politici aldaar. Nadat Jonathan de verkiezingen verloor, kwam onder meer aan het licht dat zijn voormalige adviseur miljoenen dollars verduisterde die bedoeld waren voor de aankoop van wapens en helikopters, bestemd voor de strijd tegen Boko Haram en het terrorisme.

Guido Kindt