Ik heb een vraag. Wetenschappers geven antwoord.

Bart Coenen en Stephanie Dehennin
Van Halewyck, 2018
978 94 6131 807 7

'Ik heb een vraag’ stelt niet enkel vragen, maar geeft ook duidelijke antwoorden.

‘Ik heb een vraag’ is de neerslag of het resultaat van een selectie van de meest tot de verbeelding sprekende vragen en antwoorden die zijn verschenen op de wetenschapssite ‘www.ikhebeenvraag.be’. Op die website werden ondertussen al meer dan 16.000 wetenschapsvragen over de meest uiteenlopende disciplines beantwoord door wetenschappers met kennis ter zake.
Ieder, van de jongste – 6 jaar – tot  de oudste – 73 jaar – kan er de vragen stellen die hem of haar bezighouden.

De verscheidenheid aan vragen is bijgevolg erg groot. De antwoorden zijn steeds volledig en worden op een wetenschappelijke manier toegelicht en verklaard.
De wetenschappers slagen erin nooit pedant over te komen en gebruiken nergens moeilijke woorden in hun uitleg. Op die manier zorgen zij voor een ‘frisse’ blik op de wetenschap die dan ook nog aanzet tot uitdieping.

Het boek van Bart Coenen start met een voorwoord van minister van wetenschapsbeleid Philippe Muyters en wetenschapscommunicator Lieven Scheire. Vervolgens doorloopt het boek aan de hand van de vragen elf uiteenlopende domeinen. In volgorde zijn dat: Aarde, oceanen en ruimte. Leven, biologie en evolutie.  Geschiedenis en politiek. Technologie en techniek. Kunst en taal. Economie en recht.  Fysica en chemie. Filosofie en moraal.  Lichaam, voeding en gezondheid. Wiskunde en logica. Psychologie, mens en maatschappij.
Elk deel wordt ingeleid door een enthousiaste wetenschapper die meer vertelt over zijn onderzoekswerk en hoe hij of zij daartoe kwam. Deze wetenschapper beschrijft telkens bondig de gehechtheid aan het eigen vakgebied en waarom hij/zij het zo belangrijk vindt om de eigen kennis ter beschikking te stellen aan een breed publiek.

Stephanie Dehennin zorgt voor de schitterende illustraties in het boek. Zij combineert haar artistieke talent met een passie voor wetenschap, waarbij haar doel in de eerste plaats is die wetenschap aantrekkelijk te maken. Het is opvallend hoe ze de wetenschappers als superhelden portretteert. Daarbij blijft het duidelijk dat ze niet de mens verheerlijkt, maar het zoeken en vinden zélf. Voor haar is wetenschap de uitvoering van nieuwsgierigheid, de onuitputtelijke bron van inspiratie, informatie, schoonheid en troost. Het is iets dat haar overstijgt, dat er altijd is en zal zijn. We zijn er ons van bewust dat we altijd meer te weten zullen komen en ook zullen kunnen toepassen: wetenschap als methode om dichter bij de waarheid te komen.

Met dit boek ontdek je hoe belangrijk het is om nooit te stoppen met vragen stellen.  Of zoals Albert Einstein zei: ‘Je kan niet anders dan verbaasd zijn als je de mysteries van de eeuwigheid, van het leven, van de prachtige structuur van de werkelijkheid aanschouwt. Het is voldoende om elke dag een klein beetje van dit mysterie te proberen begrijpen.’ Dit boek geeft daartoe alvast de voorzet.

Je kan nog steeds met je vragen terecht op de website https://www.ikhebeenvraag.be

De website en het boek worden overigens gesteund door de Vlaamse overheid.

Paul Van Aelst