De verborgen impact

Babette Porcelijn
Uitgeverij Q, 2017
978 90 214 0830 9

Babette Porcelijn is ontwerper. Ze heeft sinds 2011 een ontwerpstudio en zet zich sinds 2015 fulltime in voor een eco-positieve wereld. Ze heeft dit boek geschreven omdat ze nu wel eens wilde weten of we als Westerse consument echt duurzaam bezig zijn. Wat is de werkelijke globale impact van ons gedrag op het milieu? Wat heeft nu het meeste effect als je eco-positief wil leven?

Soms is het moeilijk om door een boek te geraken. Ik had dit bij ‘De verborgen impact’. Niet omdat het niet vlot geschreven is of omdat het niet interessant is, integendeel zelfs, maar omdat de inhoud zo confronterend en duidelijk is.

Dit boek laat zien dat we ons niet teveel moeten concentreren op details: wees niet ‘penny-wise, pound-foolish’. Bijvoorbeeld, microbeads in cosmetica zijn inderdaad niet goed, maar we moeten eerst die dingen aanpakken die écht veel impact hebben op het milieu. Zoals het verminderen van autorijden vanwege de bandenslijtage, de grootste bron van directe microplastic emissies op land. Of het verminderen van onze consumptie van rundvlees omdat het oppervlak aan landbouwgrond dat nodig is voor één vleeseter wel vijf keer zo groot is als die voor een vegetariër en wel vijftien keer zo groot als die van een veganist.

De opvallendste conclusie van dit boek was voor mij de verborgen impact van spullen. Iets produceren kost veel aan energie en transport, en er komen ook vaak chemische stoffen in lucht, water en bodem terecht. Veel van onze productie gebeurt uit ons zicht - bijvoorbeeld in lagelonenlanden – en daardoor lijkt het voor ons wel mee te vallen. Maar klimaatverandering trekt zich niets aan van landsgrenzen. De gevolgen van wat we fout doen in andere landen komen uiteindelijk ook weer bij ons terecht. Consuminderen en tweedehands kopen is dus de boodschap.

Dit boek is de herziene uitgave van eind 2017. Sommige berekeningen zijn hierin bijgesteld en verfijnd. Aan de hand van concrete voorbeelden, bijvoorbeeld de impact van een laptop of tomatensaus, krijg je inzicht in de complexe problematiek van schade aan het milieu. Bij elk thema volgt een bladzijde met tips in het kader van ‘Wat kan ik doen?’ Achterin het boek staat een zeer uitgebreide bronvermelding voor wie verder wil lezen of voor wie de cijfers wil verifiëren.

Dit boek is heel mooi vormgegeven. Door het gebruik van graphics en zeer duidelijke schema’s in achterkant-bierviltje-stijl zie je in één oogopslag welke impact ons gedrag heeft. Dat maakt dit boek zeer bruikbaar als didactisch materiaal.

Surf zeker naar www.thinkbigactnow.nl. Daar kun je onder andere een pdf met slides aankopen van een selectie van de belangrijkste graphics uit dit boek. Ook vind je daar een smartphone-tool waarmee je kan zien waar jij als individu het grootste verschil kan maken. Want iedereen heeft impact – op kleine en grote schaal.

Els Meelker